L’alfabeto con meno parabaleni. Una proposta per un’educazione alla letto-scrittura in italiano L2 con giovani e adulti scarsamente o non alfabetizzati nella L1 e scarsamente o non scolarizzati.


Abstract


The systems for hospitality and social inclusion of migrants in Italy offer a privileged point of view for debating about language education policies. The challenge of literacy education and second language learning for young people and adults who are illiterate or scarcely literate and uneducated or scarcely educated requires thinking accurately about the impact one’s actions have in the pre-A1 level classes. The specific needs of asylum seekers and refugees may lead teachers to adopt means and attitudes of community-building, which could be useful even in a broader educational environment, and may be a chance to re-evaluate the political potential of literacy. We propose a path for literacy education where the aims are driven by the students’ needs of self-determination and involvement in our society: it is necessary to acquire oral competence in Italian as a second language, to develop the semiotic system of writing, to acquire phonological awareness, to master the use of pencil and paper, to understand what is written all around you. The proposal, rooted in acquisitional linguistics research, is intended to create a safe community environment, fruitful for interaction and learning. The development of this model is possible when the teacher and the students work and play together, and the class becomes a societal structure in which everybody takes part. Literacy classes can therefore become a training ground for democratic participation in society.

DOI Code: 10.1285/i22390359v41p181

Keywords: Literacy; Adult education; L2 acquisition; Asylum seekers education; Linguistics.

References


Riferimenti bibliografici

Baldoni E., De Santis M., Giovannetti M. e Nasso S. (a cura di) 2017, Le iniziative di buona accoglienza e integrazione dei migranti in Italia. Modelli, strumenti e azioni, Rodorigo Editore, Roma.

Bernini G. 2015, La linguistica acquisizionale, in Daloiso M. (a cura di), Scienze del linguaggio e educazione linguistica, Loescher, Torino, pp. 119-128.

Berruto G. e Cerruti M. 2011, La Linguistica. Un corso introduttivo, De Agostini/Utet, Novara.

Bettoni C. 2006, Usare un’altra lingua. Guida alla pragmatica interculturale, Laterza, Roma/Bari.

Borri A. e Masiero G. 2017, I.D.E.A. Interazioni dialogiche e affini. Una proposta di didattica ludica in classi eterogenee di adulti, in “Italiano LinguaDue” 2, pp. 506-523.

Borri A., Minuz F., Rocca L. e Sola C. 2014. Italiano L2 in contesti migratori. Sillabo e descrittori dall'alfabetizzazione all'A1, Loescher, Torino.

Council of Europe 2001, Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR), Cambridge University Press, Strasburgo.

Chini M. 2016, Elementi utili per una didattica dell’italiano L2 alla luce della ricerca acquisizionale, in “Italiano LinguaDue” 2, pp. 1-18.

Chini M. e Bosisio C. 2014, Fondamenti di glottodidattica, Carocci, Roma.

D’Agostino M. e Lo Maglio A. 2018, Profili dei migranti: competenze linguistiche e alfabetizzazione, in D’Agostino M. (a cura di), La forza delle lingue, nella migrazione e nell’inclusione, Palermo University Press, Palermo, pp. 23-29.

D’Agostino M. 2017, “Chiamo uomo chi è padrone delle sue lingue”. Modelli di plurilinguismo da Lampedusa in su, in Corrà L. (a cura di), Educazione linguistica in classi multietniche, Aracne, Roma, pp. 173-188.

D'Agostino M. e Sorce G. 2016, Nuovi migranti e nuova didattica. Esperienze al CPIA Palermo 1, Scuola Italiana per Stranieri, Palermo.

Freddi G. 1990, Azione, gioco, lingua. Fondamenti di una glottodidattica per bambini, Liviana, Torino.

Freire P. 1971, La Pedagogia degli oppressi, Mondadori, Milano.

Huettig F. 2015, Literacy influences cognitive abilities far beyond the mastery of written language, in Van de Craats I., Kurvers J and Van Hout R. (eds.), Adult literacy, second language and cognition, Centre for Language Studies, Nijmegen, pp. 115-117.

Pallotti, G. 2000, La seconda lingua, Bompiani, Milano.

Pettitt N.M. and Tarone E. 2015, Following Roba: What happens when a low-educated adult immigrant learns to read, in “Writing Systems Research” 7 [1], pp. 20-38.

Tammelin-Laine T. and Martin M. 2015, The simultaneous development of receptive skills in an orthographically transparent second language, in “Writing Systems Research” 7 [1], pp. 39-57.

Riferimenti sitografici

Asnada, associazione di promozione sociale. Una scuola per il mondo: formazione per rifugiati, migranti, minori a Milano. http://www.asnada.it/ (13.04.2020).

Casi P. 2014, Tipologie di analfabetismo e profili di competenza – Percorsi didattici per lo sviluppo delle abilità di oralità e di letto-scrittura. https://www.unistrasi.it/public/articoli/2512/Files/Casi.pdf (22.04.2020).

Crescere Insieme, cooperativa sociale ONLUS. http://www.crescere-insieme.it/area-migranti/ (13.04.2020).

Edizioni dell’asino https://asinoedizioni.it/ (13.04.2020).

Enti certificatori dell’Italiano L2 (a cura di) 2016, Sillabo per la progettazione di percorsi sperimentali di alfabetizzazione e apprendimento della lingua italiana a livello Pre A1. http://www.integrazionemigranti.gov.it/Documenti-e-ricerche/SILLABOPreA1.pdf#search=sillabo%20pre%20a1 (24.04.2020).

GISCEL 1975, Dieci tesi per l’educazione linguistica democratica. https://giscel.it/dieci-tesi-per-leducazione-linguistica-democratica/ (24.04.2020).

Gli Asini rivista http://gliasinirivista.org/ (13.04.2020).

LESLLA – Literacy Education and Second Language Learning for Adults. https://www.leslla.org/ (13.04.2020).


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
کاغذ a4

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.