Scuola e alfabetizzazione in Italia. Caratteri e limiti di una correlazione spuria


Abstract


The functional alphabetical competence and the competence in the matter of citizenship are closely interconnected in the training of the young person: their close functional link is well expressed and well-argued by the Recommendations of the Council of the European Union (in particular from that of 2018) within the general framework of key competences for learning, but in reality it occupies a strand of western thought that goes back so far as to be considered traditional, and takes up ideas and proposals advanced in the last half century mainly by Tullio De Mauro, through the principles of democratic linguistic education. The current cultural climate brings to the fore the link between language and citizenship and outlines a framework of educational obligations which the school cannot escape. But an examination of the limits and difficulties of the Italian school leads to downsizing the most advanced objectives, while aiming to respect the basic objectives indicated by the Council of the European Union. In conclusion, we propose a Decalogue of operational choices that take into account both the essential objectives that cannot be renounced and the current difficulties of the Italian school.

DOI Code: 10.1285/i22390359v41p29

Keywords: citizenship; literacy; key competences; democratic language education; school and citizenship

References


Carella C. 2004 (ed.), Leggere e scrivere nella società complessa, Edizioni Junior, Bergamo.

Carofiglio G. 2019, Perché il potere ha tolto le parole ai nostri ragazzi, in “la Repubblica” del 13 luglio.

Carroll L. 1978, Le avventure di Alice nel paese delle meraviglie, Mondadori, Milano.

Consiglio d’Europa 2006, Raccomandazione del Parlamento europeo e del Consiglio, del 18 dicembre 2006, relativa a competenze chiave per l’apprendimento permanente in “Gazzetta Ufficiale dell’Unione Europea” n. 394 del 30 dicembre2006.

Consiglio d’Europa 2018, Raccomandazione del Consiglio, del 22 maggio 2018, relativa alle competenze chiave per l’apprendimento permanente, in “Gazzetta Ufficiale dell’Unione Europea” n. 189 del 4 giugno 2018.

De Mauro T. 2004, La cultura degli italiani, Laterza, Roma-Bari.

De Mauro T. 2018, L’educazione linguistica democratica, Laterza, Roma-Bari.

Loiero S., Lugarini E. (eds.) 2019, Tullio De Mauro: Dieci tesi per una scuola democratica, Franco Cesati, Firenze.

Lucisano P. 1994 (ed.), Alfabetizzazione e lettura in Italia e nel mondo: i risultati dell’indagine internazionale IEA-SAL, Tecnodid, Napoli.

Paone F. 2018, Literacy e cittadinanza: l’attualità delle ‘Dieci Tesi’ nella scuola democratica in “Insegnare” 13 dicembre 2018.

Sobrero A.A. 2017, Mesures de l’apprentissage et variables contextuelles in “Sociolinguistic Studies” 11.2-4, pp. 389-411.

Sobrero A.A. 2020, Che cosa fare (e che cosa non fare) dei dati INVALSI, in “Italiano a scuola” 2, pp. 131-142.

Wolf M. 2009, Proust e il calamaro. Storia e scienze del cervello che legge, Vita e Pensiero, Milano.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
کاغذ a4

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.