Entropia, negentropia e complessità tra scuola e società


Abstract


En
The assessment of change in complex systems is based on local knowledge of what is needed. To fully understand how systems direct and manage the conditions of their transformation and amplify contradictions at the threshold limits, it is important to develop complex analysis models. In this perspective, "abstraction" is not the same as its use in modeling functionalist systems, but refers to the possibility of reconstructing a set of typical, ideal system attributes. That means. Allows the analyst, the researcher to overcome the excessive localism involved in sensitivity from the initial conditions and their detailed reconstruction. This is particularly important in those researches where there is a particular interest in a specific type of system such as the school system. The "abstract" system in this case is a general overview of an ideal type assembled from multiple data sources and compared with contemporary types or theoretical models.
It
La valutazione del cambiamento nei sistemi complessi si basa sulla conoscenza locale di ciò che serve. Per comprendere appieno come i sistemi dirigono e gestiscono le condizioni della propria trasformazione e amplificano le contraddizioni ai limiti di soglia è importante sviluppare modelli complessi di analisi. L'"astrazione" in questa prospettiva non è la stessa del suo uso nella modellizzazione di sistemi funzionalisti, bensì riferisce della possibilità di ricostruire un insieme di attributi di sistema tipici, ideali. Vale a dire. consente all'analista, al ricercatore di superare l'eccessivo localismo implicato nella sensibilità dalle condizioni iniziali e dalla loro ricostruzione dettagliata. Ciò è particolarmente importante in quelle ricerche in cui vi è un particolare interesse per un tipo specifico di sistema come il sistema scolastico. Il sistema "astratto" in questo caso è una panoramica generale di un tipo ideale assemblato da più fonti di dati e confrontato con tipi contemporanei o modelli teorici.

DOI Code: 10.1285/i26108968n5p13

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.