La Biblioteca Vivente: “Oltre il pregiudizio di genere e oltre ogni genere di pregiudizio”


Abstract


Abstract: For several centuries the imaginary woman has been the product prejudicial social gaze since prejudice blocks the imagination, that is the ability of the individual to see the different possible worlds related to gender, in this case the female one. Consequently, for the deconstruction of such a view of woman, it will be necessary to start again from educating to imagination, to openness, in view of the different possible worlds of the feminine, disturbing the mind and awakening critical thinking and the intentional action of the individual. From this, the above elaboration intends to offer a pedagogical and phenomenological analysis of gender violence, deepening the themes of imagination and imagination and offering, as a possible solution, a narrative methodology aimed at deconstructing representative stereotypes of the feminine and the masculine.Keywords: Imagination and Thought, Storytelling, Prejudice

 

Per diversi secoli l’immaginario di donna è risultato il prodotto di uno sguardo sociale pregiudizioso, dal momento che il pregiudizio blocca l’immaginazione, cioè la capacità dell’individuo di vedere i diversi mondi possibili afferenti al genere, in questo caso quello femminile. Di conseguenza, per la decostruzione di una visione tale di donna, sarà necessario ripartire dall’educare all’immaginazione, all’apertura mentale, in vista dei diversi mondi possibili del femminile, perturbando la mente e risvegliando il pensiero critico e l’agire intenzionale dell’individuo. A partire da ciò, il suddetto elaborato intende offrire un’analisi pedagogica e fenomenologica della violenza di genere, approfondendo i temi riguardanti l’immaginario e l’immaginazione e offrendo, quale possibile soluzione, una metodologia narrativa volta alla decostruzione delle stereotipie rappresentative del femminile e del maschile.

 

For several centuries the imaginary woman has been the product prejudicial social gaze since prejudice blocks the imagination, that is the ability of the individual to see the different possible worlds related to gender, in this case the female one. Consequently, for the deconstruction of such a view of woman, it will be necessary to start again from educating to imagination, to openness, in view of the different possible worlds of the feminine, disturbing the mind and awakening critical thinking and the intentional action of the individual. From this, the above elaboration intends to offer a pedagogical and phenomenological analysis of gender violence, deepening the themes of imagination and imagination and offering, as a possible solution, a narrative methodology aimed at deconstructing representative stereotypes of the feminine and the masculine.


DOI Code: 10.1285/i24995835v2023n18p174

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