Metodologie innovative per realizzare l'apprendimento


Abstract


Abstract: The purpose of a teaching methodology must be to promote learning in learners. From this point of view, school teaching, starting from the Piagetian and socio-cultural approach of Vygotsky, revised in a modern key, proposes to integrate, within the scholastic learning by doing, the perspective of learning by thinking and learning by love. Methodologies that have been shown to considerably improve school pedagogical circumstances, as this article wishes to highlight in all its aspects. In the field of teaching, learning by doing already reflects the perspective of collaborative pedagogy and cooperative learning. Collaborative pedagogy and cooperative learning, in particular, are teaching approaches that are based on collaboration between students, teachers and parents, with the aim of developing pupils' learning through the sharing of ideas, active participation and shared responsibility. Cooperative learning, specifically, is a technique that involves the formation of working groups composed of students with different skills and knowledge, with the aim of developing student learning through interaction and active collaboration. From an innovative point of view, over time, however, learning by doing has integrated the modern perspective of learning by thinking and learning by love. Learning by thinking focuses on the importance of reflection as a tool to improve student learning. The goal, in this case, is to encourage them to think critically and reflect on their own learning process, so as to develop a greater awareness of skills and competences. This teaching method allows them, in other words, to put into practice what they have learned in a more conscious way through learning by doing, favoring a greater understanding and memorization of the concepts learned. Learning by love, on the other hand, focuses on the importance of emotionality as a tool to enhance learning, in order to create a positive and welcoming pedagogical environment, in which students feel safe and protected, and can freely express their emotions. In this way, it promotes pupils' interest and enthusiasm towards learning, allowing them to develop greater motivation and dedication. Ultimately, for a school that is more inclusive and efficient, the learning experience must be reviewed in a modern way. Starting from the knowledge provided by Piagetian approaches and socio-cultural pedagogy, collaborative pedagogy can offer significant didactic ideas to allow teachers to develop a greater awareness of students' skills and competences. This article is therefore intended to offer an academic contribution that goes precisely in this direction.Keywords: Educational technologies. Pedagogical Educational Actions, Digital Natives.

 

Lo scopo di una metodologia didattica deve essere quello di favorire l’apprendimento nei discenti. Sotto questo punto di vista, la didattica scolastica, partendo dall'approccio piagetiano e da quello socioculturale di Vygotskij, rivisti in chiave moderna, propone di integrare, all'interno del learning by doing scolastico, la prospettiva del learning by thinking e del learning by love. Metodologie che hanno dimostrato di migliorare in maniera considerevole le circostanze pedagogiche scolastiche, come il presente articolo desidera evidenziare in tutti i suoi aspetti. Nell’ambito didattico, il learning by doing riflette già di per sé l’ottica della pedagogia collaborativa e del cooperative learning. La pedagogia collaborativa e il cooperative learning, in particolare, sono approcci didattici che si basano sulla collaborazione tra studenti, insegnanti e genitori, con l'obiettivo di sviluppare l'apprendimento degli alunni attraverso la condivisione di idee, la partecipazione attiva e la responsabilità condivisa. Il cooperative learning, nello specifico, è una tecnica che prevede la formazione di gruppi di lavoro composti da studenti con abilità e conoscenze diverse, con l'obiettivo di sviluppare l'apprendimento degli studenti attraverso l'interazione e la collaborazione attiva. Sotto un profilo innovativo, nel tempo il learning by doing ha però integrato la moderna prospettiva del learning by thinking e del learning by love. Il learning by thinking si concentra sull'importanza della riflessione come strumento per migliorare l'apprendimento degli studenti. L'obiettivo, in questo caso, è incoraggiarli a pensare criticamente e a riflettere sul loro stesso processo di apprendimento, in modo da sviluppare una maggiore consapevolezza delle abilità e competenze. Questo metodo didattico permette loro, in altre parole, di mettere in pratica ciò che hanno imparato in modo più consapevole attraverso il learning by doing, favorendo una maggiore comprensione e memorizzazione delle nozioni apprese. Il learning by love, invece, si concentra sull'importanza dell'emotività come strumento per migliorare l'apprendimento, al fine di creare un ambiente pedagogico positivo e accogliente, in cui gli studenti si sentano al sicuro e protetti, e possano esprimere liberamente le proprie emozioni. In questo modo, promuove l'interesse e l'entusiasmo degli alunni verso l'apprendimento, permettendo loro di sviluppare una maggiore motivazione e dedizione. In definitiva, per una scuola che sia più inclusiva ed efficiente occorre rivedere in chiave moderna l’esperienza dell’apprendimento. Partendo dalle conoscenze fornite dagli approcci piagetiani e della pedagogia socioculturale, la pedagogia collaborativa può offrire notevoli spunti didattici per consentire agli insegnanti di sviluppare una maggiore consapevolezza delle abilità e competenze degli studenti. Il presente articolo vuole offrire pertanto un contributo accademico che vada proprio in tale direzione.

DOI Code: 10.1285/i24995835v2023n18p149

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