L’esercizio della democrazia in contesti didattici. Le scienze sociali in azione


Abstract


Il contributo riassume quattro esperienze formative in didattica delle scienze sociali indirizzate a 427 studentesse dell’educazione infantile e primaria presso la Facoltà di Educazione dell’Università di Barcellona (Spagna). Per queste esperienze abbiamo mobilizzato dieci ricercatori, quattordici gruppi-classe di due scuole elementari, due università, due carceri e una fondazione che si occupa dell’assistenza delle persone senza casa, tra il 2019-2020 e il 2020-2021. La nostra pratica docente aspira a una formazione iniziale basata sull’esercizio della democrazia in contesti pedagogici e didattici concreti.

The contribution summarizes four educational experiences in social science teaching addressed to 427 students of infant and primary education at the Faculty of Education of the University of Barcelona (Spain). For these experiences we have mobilized ten researchers, fourteen class-groups of two elementary schools, two universities, two prisons and a foundation that deals with the assistance of homeless people, between 2019-2020 and 2020-2021. Our teaching practice aspires to initial training based on the exercise of democracy in concrete pedagogical and didactic contexts.

Parole chiave: didattica delle scienze sociali; cittadinanza; democrazia; memoria storica; perspettiva di genere; patrimonio culturale.

Keywords: teaching and learning in social science; citizenship; democracy; historical memory; gender perspective; cultural heritage.

 


DOI Code: 10.1285/i24995835v2022n16p69

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.