Il problema della conoscenza in James Sully
Abstract
It
L'influsso dello psicologo inglese James Sully (1842-1923) sul problema legato ai processi di conoscenza è stato finora poco indagato, a causa della sua scarsa notorietà. Se una maggiore attenzione è stata riservata all'opera Pessimism, del 1877, e allo studio sul libero arbitrio e la volontà, molto meno analizzato è stato il fenomeno illusorio all'interno dei processi intellettuali e conoscitivi. Partendo dall'opera Illusions. A Psychological Study, il presente saggio intende operare un'analisi filo-genetica e storico-critica del concetto di “reale conoscenza, allo scopo di identificare, i limiti legati al processo conoscitivo e al concetto di vera realtà, nonchè le possibili implicazioni etiche, morali e sociali dell'opera sullyana.
En
The influence of the English psychologist James Sully (1842-1923) on the problem of knowledge processes has so far been little investigated due to his lack of fame. If more attention has been given to the work Pessimism, of 1877, and to the study of free will and will, much less analysis has been made of the illusory phenomenon within intellectual cognitive processes. Therefore, through the work Illusions. A Psychological Study, of 1881, aims to shed light on this aspect, inherent in the problem of knowledge. Through a pro-genetic and historical-critical analysis of science and of the concept of "real knowledge", we try to identify all the limits linked to the cognitive process and to the concept of true reality and the possible ethical and moral repercussions within society.
L'influsso dello psicologo inglese James Sully (1842-1923) sul problema legato ai processi di conoscenza è stato finora poco indagato, a causa della sua scarsa notorietà. Se una maggiore attenzione è stata riservata all'opera Pessimism, del 1877, e allo studio sul libero arbitrio e la volontà, molto meno analizzato è stato il fenomeno illusorio all'interno dei processi intellettuali e conoscitivi. Partendo dall'opera Illusions. A Psychological Study, il presente saggio intende operare un'analisi filo-genetica e storico-critica del concetto di “reale conoscenza, allo scopo di identificare, i limiti legati al processo conoscitivo e al concetto di vera realtà, nonchè le possibili implicazioni etiche, morali e sociali dell'opera sullyana.
En
The influence of the English psychologist James Sully (1842-1923) on the problem of knowledge processes has so far been little investigated due to his lack of fame. If more attention has been given to the work Pessimism, of 1877, and to the study of free will and will, much less analysis has been made of the illusory phenomenon within intellectual cognitive processes. Therefore, through the work Illusions. A Psychological Study, of 1881, aims to shed light on this aspect, inherent in the problem of knowledge. Through a pro-genetic and historical-critical analysis of science and of the concept of "real knowledge", we try to identify all the limits linked to the cognitive process and to the concept of true reality and the possible ethical and moral repercussions within society.
DOI Code:
10.1285/i24995835v2019n11p150
Keywords:
psicologia; fisiologia; illusione; conoscenza; psychology; physiology; illusion; knowledge
Full Text: PDF
Refbacks
- There are currently no refbacks.