A23: facciamo il punto!


Abstract


Since the school year 2017/2018, for the first time, teachers that had successfully completed a structured course on teaching Italian as a foreign or second language have been included in the Italian public school staff. This moment is very important. In fact, for a long time the Italian public school had not had in its staff the highly qualified professionalism useful to face problems linked to learning Italian as a second language. Until the recruitment of A23 teachers, teachers identified as such, as per the February 2016 Decree of the President of the Italian Republic, the Italian school had attempted to face this situation by doing its best with the resource and the professionalism available. On the one hand, teachers not trained to deal with the foreign students had to do it; on the other, when skilled and trained teachers were required, they were recruited from specific calls outside the teacher’s school staff.  This paper addresses the investigation of the major steps that led to the inclusion in the Italian public school staff of people qualified to teach Lingua italiana per discenti di lingua straniera. The paper will also investigate the role and professionalism of A23 teachers in the Italian school. These reflections are based on data collected by a survey carried out during the school year 2018/2019, February to April 2019. Conducted by a self-administered online questionnaire entitled A23: Chi? Come? Dove? Quando? Perché?, it involved 76 A23 teachers.

DOI Code: 10.1285/i22390359v41p101

Keywords: A23 teachers; Italian as a second language; Italian public school; teacher education; teacher training

References


APIDIS 2019, La classe di concorso A023: una promessa delusa?, in “LinguaInAzione” 2 11/2019, pp. 42-47.

Andreoletti C. 2018, Il docente A23: formazione e competenze, in “Italiano a stranieri. Rivista semestrale per l’insegnamento dell’italiano come lingua straniera/seconda”23, pp. 15-24.

Ciliberti A. 2008, L’insegnante di italiano lingua non materna: prospettive formative, in Ciliberti A. (a cura di) Un mondo di italiano, Guerra Edizioni, Perugia, pp. 93-104.

Colosio O. 2015, Il nuovo sistema di istruzione degli adulti. Dai CTP ai CPIA, Loescher, Torino.

De Santis G., Pirani E. and Porcu M. 2019, Rapporto sulla popolazione. L’istruzione in Italia, Il Mulino, Bologna.

Diadori P. 2010, Formazione, qualità e certificazione per la didattica delle lingue moderne in Europa, Le Monnier, Milano.

Giardini D. 2016, Una lingua seconda per l’italiano: quali scenari per la disciplina e la professione, in “Bollettino Itals”14, [66], pp. 30-56.

Grosso G. 2013, La formazione del docente di italiano a immigrati adulti, in Benucci, A. (a cura di) Formazione e pratiche didattiche in italiano L2, OL3, Perugia, pp. 35–56.

Lo Duca M. G. 2013, Lingua italiana ed educazione linguistica. Tra storia, ricerca e didattica, Carocci, Roma.

MIUR 2006, Linee guida per l’accoglienza e l'integrazione degli alunni stranieri.

MIUR 2010, Circolare ministeriale, n.2 - Integrazione alunni con cittadinanza non italiana.

MIUR 2014, Linee guida per l’accoglienza e l'integrazione degli alunni stranieri.

MIUR 2017, Anticipazione sui principali dati della scuola statale. Anno Scolastico 2017/2018.

MIUR 2018, Principali dati della scuola. Avvio Anno Scolastico 2018/2019.

Ministero dell’Istruzione (2020a), Gli alunni con cittadinanza non italiana 2018/2019.

https://miur.gov.it/documents/20182/250189/Notiziario+Stranieri+1718.pdf/78ab53c4-dd30-0c0f-7f40-bf22bbcedfa6?version=1.1&t=1562782116429 (07/09/2020).

OECD 2019, Education at a Glance 2019: OECD Indicators, OECD Publishing, Parigi.

Neri M. 2014, Il ministro Giannini: “Docenti ad hoc per insegnare l’italiano ai bambini figli di immigrati.”, in “la Repubblica”.

http://firenze.repubblica.it/cronaca/2014/10/21/news/via_agli_stati_generali_della_lingua_italiana_nel_mondo-98603284/ (05/02/2020).

Pitzalis M. 2019, Una sfida per la scuola I CPIA come punto di incontro tra policy formative e politiche migratorie in Italia, in Combo M. e Scardigno F. (a cura di) La formazione dei rifugiati e dei minori stranieri non accompagnati. Una realtà necessaria, Vita e Pensiero Milano, pp. 37-46.

Ri.N.P.it. 2017, Per audizione presso ufficio di presidenza 7a commissione (istruzione) sui decreti attuativi della legge n. 107/2015 (deleghe “buona scuola”) AA.G. NN. 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383 e 384.

https://www.senato.it/application/xmanager/projects/leg17/attachments/dossier/file_internets/000/002/000/Ri.N.P.it.pdf (05/02/2020).


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.