Milk di Beverly Farmer e The Home Girls di Olga Masters: voci e parole creative di donne fra Australia e Grecia


Abstract


Abstract - The critical foundations of this essay are Eisler’s idea of “partnership” and Panikkar’s “creative word” applied to some short stories by the Australian writers Beverly Farmer (Milk, 1983) and Olga Masters (Home Girls, 1982). I aim at showing how, despite their different biographies and cultural backgrounds, the two writers focus on feminine voices telling us of the centrality of partnership and human feeling. This unveils the cultural myth of division and antagonism between male and female created by society that Eisler defines “dominant or “dominator”. Farmer and Masters defy this cultural myth of male dominance in the lyricism of everyday moments that express, mythically and metaphysically, the creative essence of life.


Abstract - In questo saggio, basandomi sul discorso di Eisler sulla ‘partnership’ e di Panikkar sulla ‘parola creativa’, focalizzo l’attenzione su alcuni racconti di due autrici australiane: Beverly Farmer (Milk, 1983) e Olga Masters (Home Girls, 1982). Il saggio intende dimostrare come, pur nella diversità della loro biografia e retroterra culturale, le autrici diano spazio a voci ‘femminili’ che ci raccontano del sentire umano di partnership, dove le distanze e le separazioni fra maschile e femminile si dimostrano come culturalmente create in una società che Eisler definisce di ‘dominio’. La sfida ai miti culturali di dominio si manifesta nella centralità lirica di momenti apparentemente insignificanti, che invece raccolgono in sé, miticamente e metafisicamente, l’essenza creativa del vivere.


DOI Code: 10.1285/i22390359v13p245

Keywords: racconti australiani; partnership; parola creativa; archetipi femminili

References


Bolen S. 1991, Le dee dentro la donna. Una nuova psicologia femminile, Astrolabio, Roma.

Eisler R. 2011, Il calice e la spada. a civiltà della Grande Dea dal Neolitico ad oggi, Forum, Udine.

Eisler R. 2012, Il piacere è sacro. Il potere e la sacralità del corpo e della terra dalla preistoria a oggi, Forum, Udine.

Ellison J. 1986, Rooms of their Own, Penguin, Ringwood.

Farmer B. 1983Milk, McPhee Gribble Penguin, Fitzroy.

Jacobs L. 2001, Against the Grain: Beverly Farmer’s Writing, University of Queensland Press, St. Lucia. http://books.google.it/books?id=icH4j9X59b8C&pg=PA228&lpg=PA228&dq=%E2%80%A2%09Ell ison,+Jennifer+%281986%29+Rooms+of+their+own,+Ringwood,+Penguin&source=bl&ots=Pkd7m Tu7lI&sig=YQiP_LxhHMblwT7d08wngdA_X_0&hl=en&sa=X&ei=RTtKU5Nt5MXJA43dgfAL&v ed=0CDAQ6AEwAQ#v=onepage&q=%E2%80%A2%09Ellison%2C%20Jennifer%20%281986%29 %20Rooms%20of%20their%20own%2C%20Ringwood%2C%20Penguin&f=false. (23.04.2014).

Masters O. 1982, The Home Girls, University of Queensland Press, St. Lucia.

Nguyen, H. 2013, “The Vietnamese Concept of a Feminine Ideal and the Images of Australian Women in Olga Masters’ stories”, Gender Forum: an internet platform for gender and women’s studies, 45, 1-10. University of Wollongong Research Online: http://ro.uow.edu.au/lhapapers/1029. (20.04.2014).

Panikkar R. 2007, Lo spirito della parola, Bollati Boringhieri, Torino.

Pearson C. 1992, Risvegliare l’eroe dentro di noi. Dodici archetipi per trovare noi stessi, Astrolabio, Roma. Pinkola Estès C. 1993, Donne che corrono coi lupi. Il mito della donna selvaggia, Frassinelli, Como.

Riem A. et al. 2013 (ed.), The Tapestry of the Creative Word in Anglophone Literatures, Forum, Udine.

Shaw J. 2010, “The Body of Text: Beverley Farmer’s A Body of Water”, Body, Space & Technology Journal Vol. 09/01 2010 http://people.brunel.ac.uk/bst/vol0901/janiceshaw/janiceshaw.pdf. (29.12.2014).


Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.