Diffusione e conservazione del patrimonio musicale per la Settimana Santa nel Salento leccese: il ruolo delle bande musicali


Abstract


En
Holy Week represents a moment in which liturgy is intertwined with traditional ritual practices, and in which the theatricality of the sacred and the evocative power of music play a central role. In Salento, as in other regions of Southern Italy, a distinctive musical heritage has been preserved and disseminated, thanks in part to the contribution of marching bands. The author examines, through selected examples, the dynamics of dissemination of this heritage and the processes of inculturation that reveal significant connections with other regions of Southern Italy.
It
La Settimana Santa, fulcro della religione cristiana, rappresenta un momento in cui la liturgia si intreccia con la ritualità tradizionale, e in cui la teatralità del sacro e la potenza evocativa della musica assumono un ruolo centrale. Nel Salento, come in altri territori del Meridione, ciò ha favorito la formazione e la diffusione di un patrimonio musicale specifico, all'interno del quale le bande musicali hanno svolto una funzione essenziale. In questo contributo si analizzeranno, attraverso alcuni esempi, le dinamiche di diffusione di tale patrimonio e i processi di inculturazione che evidenziano contatti significativi con altre aree dell'Italia meridionale.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
کاغذ a4 ویزای استارتاپ