L'Eremita, l'uomo del Galateo
Abstract
En
The Hermit is the most autobiographical work of the Galateo, a sort of Menippean satire; it recalls in the prologue the Apokolokintosis of Seneca. The author-character aspires to a social condition adequate to his rank of doctor and humanist, characterized by a life devoted to integrity, but this condition is denied to him. Paradise, where he shows up in the fiction, is a metaphor of this condition. The author engages those who are hostile to him, hided under the masks of saints and prophets, in a clashing controversy. The clash reveals the inconvenient conditions in which the church of his time is, but does not assure him the right recognition. This is obtained through St. Thomas, a metaphor of absolute wisdom, which tells him that the controversy does not take him to Paradise and suggests him to pray to the Virgin. The dialogue ends with the "surrender" of the Hermit, who obtains Paradise but after having inflicted a harsh lesson on the church of climbers and corrupt people and made it understand the urgency of a reform.
It
L'Eremita è la più autobiografica opera del Galateo, una sorta di satira menippea; ricorda nel prologo l'Apokolokintosis di Seneca. L'autore-personaggio aspira ad una condizione sociale adeguata al suo rango di medico e di umanista dalla vita integerrima, ma gli viene negata. Il Paradiso, a cui si presenta nella fiction, è metafora di questa condizione. L'autore impegna in una serrata polemica quanti gli sono ostili, che nasconde sotto le maschere di santi e profeti. Lo scontro svela la verità scomoda in cui versa la chiesa del suo tempo ma non gli assicura il giusto riconoscimento. Lo ottiene per S. Tommaso, metafora di saggezza assoluta, il quale gli dice che la polemica non lo porta in Paradiso e gli suggerisce la preghiera alla Vergine. Il dialogo si conclude con la "resa" dell'Eremita, che ottiene il Paradiso ma dopo aver inflitto alla chiesa degli arrivisti e dei corrotti una durissima lezione e le ha fatto capire l'urgenza di una riforma.
The Hermit is the most autobiographical work of the Galateo, a sort of Menippean satire; it recalls in the prologue the Apokolokintosis of Seneca. The author-character aspires to a social condition adequate to his rank of doctor and humanist, characterized by a life devoted to integrity, but this condition is denied to him. Paradise, where he shows up in the fiction, is a metaphor of this condition. The author engages those who are hostile to him, hided under the masks of saints and prophets, in a clashing controversy. The clash reveals the inconvenient conditions in which the church of his time is, but does not assure him the right recognition. This is obtained through St. Thomas, a metaphor of absolute wisdom, which tells him that the controversy does not take him to Paradise and suggests him to pray to the Virgin. The dialogue ends with the "surrender" of the Hermit, who obtains Paradise but after having inflicted a harsh lesson on the church of climbers and corrupt people and made it understand the urgency of a reform.
It
L'Eremita è la più autobiografica opera del Galateo, una sorta di satira menippea; ricorda nel prologo l'Apokolokintosis di Seneca. L'autore-personaggio aspira ad una condizione sociale adeguata al suo rango di medico e di umanista dalla vita integerrima, ma gli viene negata. Il Paradiso, a cui si presenta nella fiction, è metafora di questa condizione. L'autore impegna in una serrata polemica quanti gli sono ostili, che nasconde sotto le maschere di santi e profeti. Lo scontro svela la verità scomoda in cui versa la chiesa del suo tempo ma non gli assicura il giusto riconoscimento. Lo ottiene per S. Tommaso, metafora di saggezza assoluta, il quale gli dice che la polemica non lo porta in Paradiso e gli suggerisce la preghiera alla Vergine. Il dialogo si conclude con la "resa" dell'Eremita, che ottiene il Paradiso ma dopo aver inflitto alla chiesa degli arrivisti e dei corrotti una durissima lezione e le ha fatto capire l'urgenza di una riforma.
DOI Code:
10.1285/i20380313v23p107
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