Termini della teoria del socio-costruttivismo per un ambiente educativo digitale della didattica matematica


Abstract


 

 

Abstract: The current technological development involves a rethinking of the themesteaching methods both in reference to teaching methodologies and those ofevaluation of learners. The emergence of digital platforms such as LearningManagement System, Massive Open Online Courses or Next GenerationDigital Learning Environment, in fact, has put in place methods so innovative,inclusive and multimedia, but sometimes going beyond the basic pedagogical principles ofteaching has always been a guarantor. Thinking back to teaching, therefore,means adapting the theories of learning development to digital environmentsexpressed in the last century by authors such as Vygotsky or Bruner. Not changingbut the basic principles that distinguish them, but exploiting and integrating themin digital platforms, to improve the latter in fostering the process ofacquisition of skills and content, especially in relation to teachingof subjects such as mathematics. The following article explores the modelNext Generation Digital Learning Environment, the learning theories ofBruner and Vygotskij, as well as the innovative Singapore method for teachingof mathematics, with a view to possible integration for the purposes of teaching(digital) from a socio-constructive point of view.

 

Riassunto: L’attuale sviluppo tecnologico comporta un ripensamento delle tematiche didattiche sia in riferimento alle metodologie di insegnamento che a quelle di valutazione dei discenti. La comparsa di piattaforme digitali come i Learning Management System, i Massive Open Online Courses o ancora il Next Generation Digital Learning Environment, infatti, ha posto in essere metodiche sì innovative, inclusive e multimediali, ma talvolta travalicanti i principi pedagogici di base di cui l’insegnamento, da sempre, deve essere garante. Ripensare alla didattica, pertanto, significa riadattare ad ambienti digitali le teorie dello sviluppo dell’apprendimento espresse nel secolo scorso da autori come Vygotskij o Bruner. Non cambiandone però i principi basilari che le contraddistinguono, ma sfruttandoli e integrandoli nelle piattaforme digitali, per migliorare queste ultime nel favorire il processo di acquisizione di competenze e contenuti, soprattutto in relazione all’insegnamento di materie come la matematica. L’articolo che segue esplora, per questo, il modello Next Generation Digital Learning Environment, le teorie dell’apprendimento di Bruner e Vygotskij, nonché l’innovativo metodo Singapore per l’insegnamento della matematica, in prospettiva di una possibile integrazione ai fini di una didattica (digitale) più valida sotto il profilo sociocostruttivo.


DOI Code: 10.1285/i24995835v2024n20p25

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.