L'uso della Grounded Theory e della triangolazione metodologica in una ricerca qualitativa sull'Outdoor Education


Abstract


Abstract: Grounded Theory (GT) is a methodological approach that allows us to address complex and little-known phenomena, making theory emerge from data through an inductive path. GT was adopted in research relating to Outdoor Education conducted within Italian primary schools. Given the complexity of the phenomenon, this methodological approach was chosen, in which the saturation of the categories was achieved through a triangulation of the data, collected using different data collection methods and different sources. This contribution reports the evidence that shows how GT can be used in research relating to innovative topics.


Keywords: Grounded Theory; Outdoor Education; primary school; qualitative research; data triangulation


Riassunto: La Grounded Theory (GT) è un approccio metodologico che consente di affrontare fenomeno complessi e poco conosciuti, facendo emerge la teoria dai dati attraverso un percorso induttivo. La GT è stata adottata in una ricerca relativa all’Outdoor Education condotta all’interno delle scuole primarie italiane. Data la complessità del fenómeno è stato scelto tale approccio metodologico, in cui la saturazione delle categorie è stata raggiunta attraverso una triangolazione dei dati, raccolti utilizzando diverse modalità di raccolta dati e diversi fonti. In questo contributo si riportano le evidenze che mostrano come sia possibile utilizzare la GT in ricerche relative a temi innovativi.


Parole chiave: Grounded Theory; Outdoor Education; scuola primaria; ricerca qualitativa; triangolazione dati



DOI Code: 10.1285/i24995835v2024n20p85

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.