Per una pedagogia della risonanza: il suo valore inclusivo


Abstract


Abstract: School as a space for inclusion or school as a place to enhance human capital? It is an alternative that refers to two very different conceptions regarding the aims and objectives of the educational institution. In the first case, the educational relationship is placed at the center of the training processes, and in the second case, the school is imagined in terms of servomechanism of social functioning.

Keywords: School, inclusion, human capital.

Riassunto: Scuola come spazio di inclusione o scuola come luogo di valorizzazione del capitale umano? Si tratta di un’alternativa che rimanda a due concezioni molto differenti in ordine a finalità e obiettivi dell’istituzione scolastica. Nel primo caso al centro dei processi di formazione è posta la relazione educativa, el secondo la scuola viene immaginata in termini di servomeccanismo dei funzionamenti sociali.

Parole Chiave: Scuola, inclusione, capitale umano


DOI Code: 10.1285/i24995835v2022n17p16

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.