L’uso dei Serious Game per lo sviluppo delle soft skills


Abstract


Abstract: At the end of the 20th century, scientific and technological discoveries opened the door to a society characterized by globalization, high mobility of individuals and goods, and ever-evolving digitization and technical interconnectivity. In recent years, moreover, special attention has been paid to soft skills; suffice it to say that in the Italian scenario, the Chamber of Deputies, on January 12, 2022, approved a bill nomenclated "Provisions for the prevention of school dropout through the experimental introduction of noncognitive skills in the teaching method," which provides for a three- year experiment in first- and second-grade secondary schools of "noncognitive" skills of students. Studies in the literature (Michnick-Golinkoff & Hirsh-Pasek, 2016) have found that soft skills account for 85 percent of success and therefore, developing and improving them promotes employability, as well as higher wages. The goal of the following article is to highlight how soft skills can be developed through gamified learning experiences, with particular regard toward Serious Games.

Keywords: Serious Games; soft skills; innovative teaching methods.

Riassunto: Alla fine del XX secolo, le scoperte scientifiche e tecnologiche hanno aperto le porte ad una società caratterizzata dalla globalizzazione, da un’elevata mobilità di individui e merci, dalla digitalizzazione e interconnettività tecnica in continua evoluzione. Negli ultimi anni, inoltre, si è rivolta un’attenzione particolare nei confronti delle soft skills; basti pensare che nello scenario italiano la Camera dei Deputati, il 12 gennaio 2022, ha approvato un disegno di legge nomenclato “Disposizioni per la prevenzione della dispersione scolastica mediante l’introduzione sperimentale delle competenze non cognitive nel metodo didattico”, che prevede una sperimentazione triennale nella scuola secondaria di primo e secondo grado di competenze “non cognitive” degli studenti. Studi in letteratura (MichnickGolinkoff & Hirsh-Pasek, 2016) hanno rilevato che le competenze trasversali rappresentano l'85% del successo e che quindi, svilupparle e migliorarle promuove l'occupabilità, oltre a ottenere salari più alti. L’obiettivo del seguente articolo è evidenziare come sia possibile sviluppare le soft skills attraverso esperienze di apprendimento gamificato, con particolare riguardo nei confronti dei Serious Game.

Parole Chiave: Serious Games; soft skills; metodologie didattiche innovative


DOI Code: 10.1285/i24995835v2022n17p175

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