Le competenze affettive e relazionali dell’educatore a contatto con minori vittime di abuso e di maltrattamento


Abstract


Abstract:The article addresses the theme of the educator’s affective and relational skills in contact with minors who are victims of abuse and maltreatment. Starting from the experience of a large research project in the field of sport, a typology of abused minors’ functioning levels is traced, centered on the role of acceptance or denial of affective dependence by the caregiver and educator. Attention is also paid to the educator’s diagnostic skills, functional to taking charge of abused minors. Finally, the role of the educator is underlined in carrying out an adequate function of care and containment of the minor’s anxieties, in order to increase his capacity to tolerate emotional pain.

Keywords: child abuse, affection, educator

Riassunto: L’articolo affronta il tema delle competenze affettive e relazionali dell’educatore a contatto con minori vittime di abuso e di maltrattamento. Partendo dall’esperienza di un ampio progetto di ricerca nel campo dello sport, viene tracciata una tipologia dei livelli di funzionamento dei minori abusati, incentrata sul ruolo dell’accettazione o della negazione della dipendenza affettiva dal caregiver e dall’educatore. Un’attenzione è riservata anche alle capacità diagnostiche dell’educatore, funzionali alla presa in carico dei minori abusati. Infine, si sottolinea il ruolo dell’educatore nello svolgere un’adeguata funzione di cura e di contenimento delle angosce del minore, in modo da accrescere la sua capacità di tollerare il dolore emotivo.

Parole chiave: abuso minorile, affetti, educatore

 


DOI Code: 10.1285/i24995835v2022n17p109

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.