Educational innovation in physical education


Abstract


Abstract: The concepts of Education and Didactics in the field of Motor Activities are part of the process of social integration that allows the educator to create links with the outside world. Through movement the subject has the opportunity to integrate his gaps, learning to develop his potential, promoting new relationships with the body. The analysis of the most recent national guidelines for the school curriculum shows a particular attention to Physical Education as a vehicle of wide-ranging social values (Frabboni, F.,2015). The educational and social value of the movement is recognized and promoted internationally and is accompanied by a reconsideration of the concepts of health and well-being, becoming increasingly important in the lives of all human beings with or without disabilities. One of the main objectives of an inclusive learning approach is the need to ensure that all students achieve the highest possible level of learning and social participation. Motor activities represent the tool used for this purpose in compliance with the principles of innovative teaching actions.

Keywords:Educational Innovation, Inclusion, Sport Science

Riassunto: I concetti di Educazione e Didattica nell’ambito delle Attività Motorie si inseriscono nel processo di integrazione sociale che consente all’educatore di creare legami con il mondo esterno. Attraverso il movimento il soggetto ha la possibilità di integrare le sue lacune, imparando a sviluppare le sue potenzialità, promuovendo nuove relazioni con il corpo. Dall’analisi delle più recenti indicazioni nazionali per il curricolo scolastico si evince un’attenzione particolare all’Educazione Motoria quale veicolo di valori sociali di grande respiro (Frabboni, F.,2015). Il valore educativo e sociale del movimento è riconosciuto e promosso a livello internazionale e si accompagna ad una riconsiderazione dei concetti di salute e benessere rivestendo sempre più una crescente importanza nella vita di tutti gli esseri umani con o senza disabilità. Uno dei principali obiettivi di un approccio di apprendimento inclusivo è rappresentato dalla necessità di far sì che tutti gli studenti raggiungano il più alto livello possibile di apprendimento e partecipazione sociale. Le attività motorie rappresentano lo strumento utilizzato a tal scopo nel rispetto dei principi delle azioni di didattica innovativa.

Parole Chiave: Innovazione Didattica, Inclusione, Scienze Motorie

 

 


DOI Code: 10.1285/i24995835v2022n17p122

Full Text: pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Italia License.