Russian Cultural Studies e Kul’turologija in Italia: una proposta di ricognizione bibliografica (1990-2020)
Abstract
Russian Cultural Studies and Kul'turologija in Italy: A proposal for bibliographical research (1990-2020)
Giulia Baselica
Università degli studi di Torino
Over the last thirty years, Italian Russistics has been enriched by numerous publications on cultural topics, thus better defining the blurred boundaries and vast areas of a transversal research strand that identifies its disciplinary models with American Cultural Studies and Russian-Soviet Kul'turologija. Whereas Lotman's boundless scientific production has, at least in part, been the subject of translation and analysis, as well as some important studies by Lichačëv and Averincev, various scientific works were dedicated to the study of specific aspects and expressions of Russian, Soviet and post-Soviet culture – relating to literature, folklore, visual and performing arts, media, byt, national cultural symbols, mass culture and other topics – in various research areas: Cross-cultural studies, Comparative cultural studies, Cultural history, Cultural geography, Gender studies, Cultural heritage studies, Popular culture studies, Cultural semiotics, and many more.
In Italian Russistics, the expression 'Russian culture' appears, presumably for the first time, in 1923 in the volume Saggi sulla cultura russa (Essays on Russian culture) by Ettore Lo Gatto and replicated by the author himself in the still unpublished typescript, Storia della cultura russa (History of Russian Culture) dating back to the very early 1980s. The Lo Gatto’s project – a literary profile of Russia within a broadly cultural framework – was followed by a two-decade-long silence. Towards the end of the 1990s, Gian Piero Piretto would start a debate on Cultural studies methodological approaches and fields of investigation applied to the Russian world. This paper aims to outline an overview of the main orientations and research themes of Russian Cultural Studies in Italy.
Key words: Annotated Bibliography; Italian Russian Studies; Russian Cultural Studies; Russian Cultural Studies; Kul’turologija; Russian Culture.
Russian Cultural Studies e Kul’turologija in Italia: una proposta di ricognizione bibliografica (1990-2020)
Abstract
Negli ultimi trent'anni la russistica italiana si è arricchita di numerose pubblicazioni di argomento culturale, precisando i confini labili e le vaste aree di un filone di ricerca trasversale che identifica i suoi modelli disciplinari con i Cultural Studies anglo-americani e la Kul'turologija russo-sovietica. Mentre la sterminata produzione scientifica di Jurij Lotman è stata, almeno in parte, oggetto di traduzione e analisi, così come alcuni importanti studi di Lichačëv e Averincev, numerosi lavori scientifici sono stati dedicati allo studio di specifici aspetti ed espressioni della cultura russa, sovietica e post-sovietica ‒ relativi alla letteratura, al folklore, alle arti visive e performative, ai media, al byt, ai simboli culturali nazionali, alla cultura di massa e ad altri temi ‒ in varie aree di ricerca: studi interculturali, studi culturali comparati, storia culturale, geografia culturale, studi di genere, studi sul patrimonio culturale, studi sulla cultura popolare, semiotica culturale e molti altri.
Nella russistica italiana, l'espressione “cultura russa” compare, presumibilmente per la prima volta, nel 1923 nel volume Saggi sulla cultura russa di Ettore Lo Gatto e replicata dallo stesso autore nel dattiloscritto, ancora inedito, Storia della cultura russa, risalente ai primissimi anni Ottanta.
Al progetto di Lo Gatto ‒ un profilo letterario della Russia all'interno di un quadro ampiamente culturale ‒ seguì un silenzio lungo due decenni. Verso la fine degli anni Novanta Gian Piero Piretto avrebbe avviato un dibattito sugli approcci metodologici e i campi di indagine degli studi culturali applicati al mondo russo. Il presente contributo si propone di tracciare una panoramica dei principali orientamenti e temi di ricerca degli studi culturali russi in Italia.
Parole chiave: Bibliografia ragionata; Russistica italiana; Russian Cultural Studies; Kul’turologija; Cultura russa;
Bionote: Giulia Baselica is Associate Professor of Russian Language and Literature at the Department of Foreign Languages, Literatures and Modern Cultures of the University of Turin, where she teaches Russian Language and Literature.
She specialises in Russian literature, especially from the late 19th and early 20th centuries, Russian culture, odes, comparative literature, and the history and criticism of translation. She has published numerous articles and contributions in these fields of research in anthologies and journals such as Studi Slavistici, Filolog, Studi comparatistici, Diacritica, Il Nome del testo, Kniževna istorija, Nasledje, Kwartalnik Neofilologiczny and others.
Recapito autore: giulia.baselica@unito.it
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