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La teoria della letteratura di Nicolas Calas. Surrealismo, marxismo e psicanalisi in Foyers d’incendie


Abstract


EN
This contribution – probably the first specifically concerning Nicolas Calas to be published in Italian – intends to examine some particular topics of Foyers d’incendie [Hearths of Arson] (1938), a work that hardly can be found, by now. So this study will try to partially fill the absence at an international level of a detailed analysis of this book which is usually considered to be ‘difficult’ and therefore often hastily put under the label of ‘Freudo-Marxism’. Not only does this label appear confusing when we look more care-fully at the historical context of the Thirties, but it also does not allow to understand in what both Marxism and Freudism are criticized indeed, this aspect defining more clearly the surrealist character – eluded or taken for granted by critics – of Foyers d’incendie. In the first half of this paper, we will underline the role of Surrealism in Calas’ critical evolution in relation to orthodox Communism, whose language he still used before becoming indubitably a Surrealist. Then we will show the enthusiastic reception of Foyers d’incendie among the Surrealists and also the reasons of their appreciation. In the second half, we will go deep inside some pages of this book which concern more spe-cifically the theory of literature and the critique of ideology we can draw from Foyers d’incendie. This is why – for the first time – we will summarize Calas’ understanding of the literary and philosophical history, and show the role that Dialectical Materialism (chiefly that of Engels’ Origin of the Family, Private Property and the State) and psychoanalysis (as it is considered by Surrealism) play in his analysis.<<>>Questo contributo – apparentemente il primo studio specificamente dedicato a Nicolas Calas ad essere pubblicato in italiano – intende affrontare alcuni particolari contenuti dell’ormai quasi introvabile Foyers d’incendie (1938), tentando così di colmare, almeno parzialmente, l’assenza a livello internazionale di un’analisi dettagliata di quest’opera, considerata ‘difficile’ e per questo spesso ricondotta frettolosamente sotto l’etichetta del ‘freudo-marxismo’. Quest’ultima non solo risulta confusionaria alla luce di una più attenta considerazione del contesto storico degli anni ’30, ma non permette di cogliere ciò in cui marxismo e freudismo sono effettivamente criticati, il che definirebbe più nettamente il carattere surrealista – eluso o dato per scontato dalla critica – di Foyers d’incendie. Nella prima metà di questo studio evidenzieremo quindi il ruolo del surrealismo nell’evoluzione critica di Calas rispetto al comunismo ortodosso, di cui ancora adottava il linguaggio prima di legarsi indubitabilmente al movimento di Breton. Mostreremo quindi la ricezione entusiastica di Foyers d’incendie tra i surrealisti e i motivi di quest’apprezzamento. Nella seconda metà, ci addentreremo maggiormente nei contenuti dell’opera che riguardano più specificamente la teoria della letteratura e la critica dell’ideologia che si possono trarre da Foyers d’incendie. A questo scopo – per la prima volta – riassumeremo la lettura di Calas della storia filosofico-letteraria e mostreremo il ruolo che hanno il materialismo dialettico (particolarmente quello dell’Engels dell’Origine della famiglia, della proprietà privata e dello Stato) e la psicanalisi (così come la considera il surrealismo) nel suo approccio.

DOI Code: 10.1285/i22390359v9p269

Keywords: Calas; Engels; Freud; Breton; Trotsky;

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