Il virologo della porta accanto: la mediatizzazione della scienza durante la pandemia


Abstract


En
The mass fear and the lack of reliable information on the pandemic have prompted the major media to integrate "scientists" into their formats and representations, as figures capable of interpreting the pandemic trend and answering the safety questions of the pandemic into the public opinion. The important media presence of scientists, specializing in the epidemic, has been able to perform some functions for the public, useful for outlining different ways to satisfy the need for information. In this sense, an index of reliability and notoriety of scientists has also emerged. It is necessary to consider how the growing importance of the media representation of science is an opportunity to literate the public to scientific knowledge but it needs a fair measure of public interest. Furthermore, we need to start a media strategy with an increasingly central role in the societies of the near future.
It
La paura di massa e la mancanza di informazioni certe sulla pandemia hanno spinto i grandi media a integrare nei propri format e nelle proprie rappresentazioni gli "scienziati", come figure in grado di interpretare l'andamento della pandemia e di rispondere alle domande di sicurezza dell'opinione pubblica. L'importante presenza mediatica degli scienziati specializzati sull'epidemia ha potuto svolgere alcune funzioni nei confronti del pubblico, utili a delineare diverse modalità per soddisfare il bisogno di informazione. In tal senso è anche emerso un indice di affidabilità e di notorietà degli scienziati. Occorre considerare come la crescente importanza della rappresentazione mediatica della scienza sia un'opportunità per alfabetizzare il pubblico alle conoscenze scientifiche ma necessita di una giusta misura di interesse pubblico. Inoltre, serve avviare una strategia mediatica con una funzione sempre più centrale nelle società del prossimo futuro.

DOI Code: 10.1285/i9788883051647n1p125

Keywords: Media; reliability; media representation; dialogue; public interest; Media; affidabilità; rappresentazione mediatica; dialogo; interesse pubblico

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