La costruzione simbolica della pandemia e il suo rapporto con il contesto
Abstract
En
Institutional responses to the pandemic crisis have at best interpreted health in physical terms, but marginalised on the one hand the psychological side of well-being, on the other hand the dependence of this aspect on contextual conditions attributable to the way of interpreting the crisis and responding to it. Referring to the semiotic-cultural perspective and the construct of Symbolic Universes, I will try in this paper to highlight how the psychological and social impact of the pandemic is mediated by the processes of constructing meaning; processes that do not develop in the social vacuum, nor are they a simple reaction to a new emerging problem, but reflect psychosocial conditions and feed on the institutional answers and discourses. The promotion of symbolic resources underpinning peoplÉs capacity to deal with the crisis is now a priority task; psychology can contribute to support it if in turn it will be able to assume as a field of intervention the coexistence and the symbolic and cultural dynamics that underline it.
It
Le risposte istituzionali alla crisi pandemica hanno nel migliore dei casi interpretato la salute in termini fisici, ma marginalizzato da un lato l'aspetto psicologico del benessere, dall'altro la dipendenza di questo aspetto da condizioni contestuali ascrivibili al modo di interpretare la crisi e di rispondervi. Facendo riferimento alla prospettiva semiotico-culturale e al costrutto di Universi Simbolici, proverò in questo scritto a evidenziare come l'impatto, psicologico e sociale, della pandemia sia mediato dai processi di costruzione del significato; processi che non si sviluppano nel vuoto sociale, né sono una semplice reazione ad un nuovo problema emergente, ma riflettono condizioni psicosociali e si alimentano delle risposte e dei discorsi istituzionali. La promozione delle risorse simboliche che sottostanno la capacità delle persone di affrontare la crisi appare oggi un compito prioritario; la psicologia può contribuire a sostenerlo se a sua volta sarà in grado di assumere come campo di intervento la convivenza e le dinamiche simboliche e culturali che la sottendono.
Institutional responses to the pandemic crisis have at best interpreted health in physical terms, but marginalised on the one hand the psychological side of well-being, on the other hand the dependence of this aspect on contextual conditions attributable to the way of interpreting the crisis and responding to it. Referring to the semiotic-cultural perspective and the construct of Symbolic Universes, I will try in this paper to highlight how the psychological and social impact of the pandemic is mediated by the processes of constructing meaning; processes that do not develop in the social vacuum, nor are they a simple reaction to a new emerging problem, but reflect psychosocial conditions and feed on the institutional answers and discourses. The promotion of symbolic resources underpinning peoplÉs capacity to deal with the crisis is now a priority task; psychology can contribute to support it if in turn it will be able to assume as a field of intervention the coexistence and the symbolic and cultural dynamics that underline it.
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Le risposte istituzionali alla crisi pandemica hanno nel migliore dei casi interpretato la salute in termini fisici, ma marginalizzato da un lato l'aspetto psicologico del benessere, dall'altro la dipendenza di questo aspetto da condizioni contestuali ascrivibili al modo di interpretare la crisi e di rispondervi. Facendo riferimento alla prospettiva semiotico-culturale e al costrutto di Universi Simbolici, proverò in questo scritto a evidenziare come l'impatto, psicologico e sociale, della pandemia sia mediato dai processi di costruzione del significato; processi che non si sviluppano nel vuoto sociale, né sono una semplice reazione ad un nuovo problema emergente, ma riflettono condizioni psicosociali e si alimentano delle risposte e dei discorsi istituzionali. La promozione delle risorse simboliche che sottostanno la capacità delle persone di affrontare la crisi appare oggi un compito prioritario; la psicologia può contribuire a sostenerlo se a sua volta sarà in grado di assumere come campo di intervento la convivenza e le dinamiche simboliche e culturali che la sottendono.
DOI Code:
10.1285/i9788883051647n1p77
Keywords:
pandemic crisis; semiotic-cultural perspective; Symbolic Universes; social and cultural resources; crisi pandemica; prospettiva semiotico-culturale; Universi Simbolici; risorse sociali e culturali
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