Taranto e lo sviluppo della teoria musicale greca


Abstract


It
Archita e Aristosseno sono due figure di enorme importanza per la storia della teoria musicale greca tra V e IV sec. a.C. Il primo è esponente di punta del pitagorismo tarentino; il secondo, pur formatosi nel medesimo ambiente, se ne allontanerà sia geograficamente sia scientificamente, per fondare la ricerca armonica su basi apparentemente lontane dal magistero pitagorico. Nel presente contributo si riflette sui tratti comuni nel pensiero dei due studiosi, per provare e individuare uno specifico apporto magnogreco allo sviluppo della scienza armonica.
En
Archytas and Aristoxenus are crucial in the history of Greek music theory in the last decades of the V cent. and the IV cent. BC. The former is an outstanding representative of Tarantine Pythagoreanism; the latter, although raised in the same environment, was to distance himself from it both geographically and scientifically, and to give the science of harmonics a new basis, apparently different from the Pythagorean doctrine. In this article a reflection is carried out on the common traits in their thought, in order to define the specific contribution of Magna Graecia, if any, to the development of ancient harmonics.

Keywords: Magna Grecia; Archita; Aristosseno; Teoria musicale greca; Magna Graecia; Archytas; Aristoxenus; Greek music theory

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
کاغذ a4 ویزای استارتاپ