Riscoperta degli essenziali e innovazione didattica. L'esperienza della pandemia e il futuro della scuola
Abstract
En
The terrible pandemic started in 2019 offered an unexpected and paradoxical opportunity to become aware of the purpose of school and to wonder about its future. Despite many difficulties, it was an opportunity to awaken the school life, to bring out its essential dimensions again and to implement numerous attempts of didactic creativity. This experience suggests some indications about the future of school, in an era that marks the irreversible decline of the nineteenth-century model of centralized education. There is the perception that it is necessary to go beyond school in order to achieve (in different forms) a radical deschooling; others believe that the prospective is indeed a further expansion of the school option, going in the direction of hyperschooling. Instead, we should think in a balanced way about the relationship between the permanent task of the school and school innovation, in order to generate an intelligent new scolarization.
It
La terribile pandemia iniziata nel 2019 ha offerto una imprevista e paradossale opportunità per accorgersi del senso della scuola e per interrogarsi sul suo futuro. In mezzo a tante difficoltà, è stata l'occasione per un risveglio della vita scolastica, per far emergere nuovamente le sue dimensioni essenziali e per porre in atto numerosi tentativi di creatività didattica. Tale esperienza ci suggerisce alcune indicazioni sul destino della scuola, in un'epoca che segna il declino irreversibile di un modello di istruzione centralistico di stampo ottocentesco. Vi è chi pensa sia necessario superare la scuola, per realizzare (in forme diverse) una decisa descolarizzazione; chi invece pensa ad un ulteriore ampliamento dell'offerta scolastica, andando nel senso della iperscolarizzazione. Abbiamo bisogno, invece, di pensare in maniera equilibrata il rapporto tra il permanente compito della scuola e l'innovazione scolastica, per generare una intelligente neoscolarizzazione.
The terrible pandemic started in 2019 offered an unexpected and paradoxical opportunity to become aware of the purpose of school and to wonder about its future. Despite many difficulties, it was an opportunity to awaken the school life, to bring out its essential dimensions again and to implement numerous attempts of didactic creativity. This experience suggests some indications about the future of school, in an era that marks the irreversible decline of the nineteenth-century model of centralized education. There is the perception that it is necessary to go beyond school in order to achieve (in different forms) a radical deschooling; others believe that the prospective is indeed a further expansion of the school option, going in the direction of hyperschooling. Instead, we should think in a balanced way about the relationship between the permanent task of the school and school innovation, in order to generate an intelligent new scolarization.
It
La terribile pandemia iniziata nel 2019 ha offerto una imprevista e paradossale opportunità per accorgersi del senso della scuola e per interrogarsi sul suo futuro. In mezzo a tante difficoltà, è stata l'occasione per un risveglio della vita scolastica, per far emergere nuovamente le sue dimensioni essenziali e per porre in atto numerosi tentativi di creatività didattica. Tale esperienza ci suggerisce alcune indicazioni sul destino della scuola, in un'epoca che segna il declino irreversibile di un modello di istruzione centralistico di stampo ottocentesco. Vi è chi pensa sia necessario superare la scuola, per realizzare (in forme diverse) una decisa descolarizzazione; chi invece pensa ad un ulteriore ampliamento dell'offerta scolastica, andando nel senso della iperscolarizzazione. Abbiamo bisogno, invece, di pensare in maniera equilibrata il rapporto tra il permanente compito della scuola e l'innovazione scolastica, per generare una intelligente neoscolarizzazione.
DOI Code:
10.1285/i9788883051647n1p163
Keywords:
Pandemic; school essentials; methodology innovation; new scolarization; Pandemia; essenziali della scuola; innovazione didattica; neoscolarizzazione
Full Text: PDF
Refbacks
- There are currently no refbacks.