Contesti educanti nell'emergenza COVID-19. Da cosa ricominciare


Abstract


En
The contribute is a reflection on the experience of online teaching experienced by students of the Italian school in an emergency period due to the pandemic determined by Covid19. Taking a cue from some data collected in the local area in the immediacy of the distance teaching experience, the topics of the: digital divide, new isolation, student contact suffering and new marginalization and diversity are discussed. The script tries to highlight the strengths and critical points of the distance learning experience and, in conclusion, brings attention to the needs of relationship, socialization and emotional education and cognitive self-regulation, which aspects to which to turn attention pedagogical to the resumption of activities in presence.
It
Il contributo propone una riflessione sull'esperienza della didattica on line vissuta dagli studenti della scuola italiana in epoca di emergenza per la pandemia determinata dal Covid1. Prendendo spunto da alcuni dati rilevati sul territorio locale nell'immediatezza dell'esperienza di didattica a distanza, si discutono i temi del: digital divide, dei nuovi isolamenti, delle sofferenze da contatto degli studenti e delle nuove emarginazioni e diversità. Il contributo cerca di evidenziare i punti di forza e i punti di criticità dell'esperienza della didattica a distanza e, in conclusione, porta l'attenzione sui bisogni di relazione, socializzazione ed educazione emotiva e autoregolazione cognitiva, quali aspetti verso cui rivolgere l'attenzione pedagogica alla ripresa delle attività in presenza.

DOI Code: 10.1285/i9788883051647n1p153

Keywords: digital divide; on line learning; special needs; soft skills; divario digitale; didattica a distanza; bisogni speciali; competenze trasversali

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.