Competenze d'uso e fruizione consapevole. Aspetti intangibili del digital divide


Abstract


En
The Covid-19 emergency has imposed a thunderstorm disruption of normal teaching and learning activities, inside the Italian Schools. In this situation the Italian School system responded promptly. The new media technologies have allowed, with varied outcomes, to safeguard the educational and relational continuity between educational institutions and students at home. However, alongside this positive signal, it is not possible to hide how the emergency brought out current and potential critical issues that, in this paper, are detectable in reference to the question of digital divide. The paper intends to present a reflection on this question, briefly reconstructing its dynamics in the Covid-19 emergency. After this, we identify specific problems related not to the material aspects that define it usually (availability of equipment and network coverage) but to the intangible aspects, on which the pedagogy is forced to ask itself to indicate paths aimed at reducing design dysfunctions and inequalities of opportunity (on personal and social level) and that are running in parallel direction when the digital divide is reinforced.
It
L'emergenza Covid-19 ha imposto, tra l'altro, anche un fulminio stravolgimento delle normali attività didattiche in presenza cui il sistema formativo italiano ha risposto con prontezza. Le nuove tecnologie mediali hanno consentito, con esiti variegati, quantomeno di salvaguardare la continuità educativa e relazionale tra istituzioni formative e studenti. Tuttavia, accanto a tale segnale positivo, non è possibile nascondere come l'emergenza ha fatto emergere attuali e potenziali criticità che, nel caso di questo scritto, sono rilevabili in riferimento alla questione del digital divide. Lo scritto intende presentare una riflessione su tale questione, ricostruendo brevemente la sua dinamica nell'emergenza Covid-19, per poi identificare specifiche problematiche legate non agli aspetti materiali che lo connotano (disponibilità di strumentazione e copertura di rete) ma a quelli intangibili, sui quali la pedagogia ha l'obbligo di interrogarsi per indicare percorsi atti a ridurre le disfunzionalita progettuali e le disparità di opportunità (a livello personale e sociale) che corrono parallele al rinforzarsi del digital divide.

DOI Code: 10.1285/i9788883051647n1p143

Keywords: digital divide; capabilities; enablings; pedagogy; education; digital divide; capacitazioni; decapacitazioni; pedagogia; educazione

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.