Forme e figure del dis-sentire: dalla dialettica della Soggettivazione psicopedagogica alla teoria critica della struttura sociale
Abstract
It
Nella visione multidisciplinare offerta dal workshop dottorale del Dipartimento di Scienze Umane e Sociali sul tema, nel presente contributo si propone di guardare al 'dis-sentire' come dispositivo fondante della soggettivazione psicopedagogica. Si guarderà, quindi, ai poli che animano la dialettica tra contingenza del soggetto e universalità della struttura sociale e, con gli strumenti euristici che provengono da una psicopedagogia del soggetto di orientamento lacaniano, si porranno in dialogo gli esiti di tale discussione teoretica con le nuove sfide poste dal soggetto contemporaneo rispetto alle strutture aprioristicamente intese, ponendo in rassegna e a confronto esiti significativi della riflessione poststrutturalista e della letteratura filosofico-pedagogica. Il dis-sentire, secondo tale prospettiva, arriva a configurarsi non tanto come sintomo delle trasformazioni sociali ma, piuttosto, come condizione intrinseca del soggetto nel cammino formativo verso la propria autenticità.
En
Following the multidisciplinary approach promoted by the doctoral workshop in Human and Social Sciences on the topic of "dissent", the aim of this article is to consider it as a fundamental disposition in the field of a Psycho-pedagogical Subjectivation Theory. In Italian, the verb 'dissentire' (literally: to dissent, to disagree) expresses a strong difference of opinion on a particular subject, especially about a popular belief or an official position, thus considering the subject in relationship to the social discourse. On the other hand, the semantic enlargement of the Italian verb (with the use of a hyphen, 'dis-sentire', literally: 'feeling differently') carries the speculation into the intimate, peculiar, emotional field of the subject. It concerns, then, the inner dialectic between the contingency of the subject and the universality of the social structure, that the current analysis will carry out with the heuristic tools coming from a Lacanian-oriented psycho-pedagogy of the subject. The results of the theoretical analysis will be matched with the critical issues deriving from the conflict between the contemporary subject's needs and the a-priori structures that regulate the social discourse, analyzing them in a field across Post-structuralism and Philosophy of Education. 'Dis-sentire', that means 'to feel differently', will be seen not just as a symptom of social transformations, but as an inner condition of a subject that, through a true formation, finally approaches to its authentic dimension.
Nella visione multidisciplinare offerta dal workshop dottorale del Dipartimento di Scienze Umane e Sociali sul tema, nel presente contributo si propone di guardare al 'dis-sentire' come dispositivo fondante della soggettivazione psicopedagogica. Si guarderà, quindi, ai poli che animano la dialettica tra contingenza del soggetto e universalità della struttura sociale e, con gli strumenti euristici che provengono da una psicopedagogia del soggetto di orientamento lacaniano, si porranno in dialogo gli esiti di tale discussione teoretica con le nuove sfide poste dal soggetto contemporaneo rispetto alle strutture aprioristicamente intese, ponendo in rassegna e a confronto esiti significativi della riflessione poststrutturalista e della letteratura filosofico-pedagogica. Il dis-sentire, secondo tale prospettiva, arriva a configurarsi non tanto come sintomo delle trasformazioni sociali ma, piuttosto, come condizione intrinseca del soggetto nel cammino formativo verso la propria autenticità.
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Following the multidisciplinary approach promoted by the doctoral workshop in Human and Social Sciences on the topic of "dissent", the aim of this article is to consider it as a fundamental disposition in the field of a Psycho-pedagogical Subjectivation Theory. In Italian, the verb 'dissentire' (literally: to dissent, to disagree) expresses a strong difference of opinion on a particular subject, especially about a popular belief or an official position, thus considering the subject in relationship to the social discourse. On the other hand, the semantic enlargement of the Italian verb (with the use of a hyphen, 'dis-sentire', literally: 'feeling differently') carries the speculation into the intimate, peculiar, emotional field of the subject. It concerns, then, the inner dialectic between the contingency of the subject and the universality of the social structure, that the current analysis will carry out with the heuristic tools coming from a Lacanian-oriented psycho-pedagogy of the subject. The results of the theoretical analysis will be matched with the critical issues deriving from the conflict between the contemporary subject's needs and the a-priori structures that regulate the social discourse, analyzing them in a field across Post-structuralism and Philosophy of Education. 'Dis-sentire', that means 'to feel differently', will be seen not just as a symptom of social transformations, but as an inner condition of a subject that, through a true formation, finally approaches to its authentic dimension.
DOI Code:
10.1285/i9788883051944p101
Keywords:
soggettivazione; psicopedagogia; psicoanalisi; parentela; struttura; Lacan
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